Oct 13, 2014

Bab 4 ISTERI DAMBAAN DIA

          

Profil pekerja baru di tangannya ditatap dengan senyuman gembira.  Gila tak happy tengok status sebenar pujaan hati.  Bujang tu.  Diulangi S.I.N.G.L.E.  Rifqi Ekhsan betul belum beristeri.  Available tu untuk dipikat.  Biodata Rifqi diulang baca.
            
            Nama penuh : Rifqi Ekhsan bin Mohd Kadir
            Umur             : 27 tahun
            Asal               : Kedah
            Status            : Belum berkahwin
            Pendidikan    : Ijazah sarjana muda pengurusan (pemasaran)
            No. Telefon   : 012- xxxxxxxx

Wow! Nombor telefon Rifqi.  Nombor yang tertera ditaip ke dalam senarai kenalannya.  Berbunga sungguh hatinya kala sebaris nama milik Rifqi telah berada di dalam senarai contact telefon pintarnya.
            
Profil pekerja yang mempunyai gambar Rifqi itu dibawa ke bibir.  Gambar berukuran pasport itu tidak semena dikucupnya.  Selepas itu dibawa ke dada.

Sah! Memang sah ini kes hati sudah tertawan.  Habislah kau Rifqi Ekhsan.




            
           Dipanggil untuk ke bilik Nediesha pun Rifqi sudah ketar lutut, apatah lagi mahu memandang.  Seakan tahu penipuannya kantoi duduknya pegun di kerusi dengan hanya memandang wajah lantai.
           
         Aku punyalah cun hari ini tapi kenapalah tidak mahu dipandangnya.  Adakah lantai itu lebih jelita daripada aku? Andai betul dia lebih jelita aku rela disumpah jadi lantai.  Wahai cermin sakti tukarlah aku menjadi….. Oops! Melalut sudah.
            
          “Rifqi Ekhsan. Awak tahu kenapa awak dipanggil masuk ke pejabat saya?”
           
           Rifqi geleng kepala sebagai jawapan.  Takkanlah dia mahu jawab kerana pembohongan saya telah pecah di pertengahan jalan.  Memang taklah.
            
         “Rifqi sepatutmya awak berbangga perempuan berjawatan macam saya sudi nak belanja awak makan tapi awak eksyen. Reka alasan yang kononnya hebat. Yang terbaiknya siap tipu ada isteri. Thumbs up untuk awak Rifqi Ekhsan. Maaf saya tidak bodoh untuk mempercayainya.”
            
          Rifqi buntu untuk berkata-kata.  Jalan terbaik yang diambil dia terus mengunci mulut.
            
         “Awak belum kahwin kan?”
         
          Aiseh.  Dia dah tahu ke status sebenar aku? Tiada guna dilebarkan lagi pembohongan itu. “Kalau belum apa masalahnya?”
       
         Aik berani pulak mamat ni.  Tadi tunduk macam pokok kelapa kena panah petir. “Tiada masalah tapi tak perlulah menipu. Profil awak kan ada di HR dan bila-bila masa boleh berada di tangan saya. Kalau rasa mahu lama di sini care your mouth. Jangan cuba menipu saya lagi.”
           
        “Baik Cik Nediesha. Saya menurut perintah.”
        
        “So sebagai gantinya. Tengahari ni awak belanja saya makan.”
           
        “Tapi saya tak ada duit nak belanja cik…..”

            “Kedekut.”
           
           “Belum sampai seminggu saya di sini Cik Nediesha. Gaji lambat lagi. Duit yang ada cukup untuk lepas perut saya seorang. Tu pun sebelah malam kena buat catuan.”
            
           Adess! Sedihnya bunyi. Sengkek sangat ke mamat hensem ni? “Awak cuba raih simpati saya ya?”
           
         “Mana ada. Saya tak harapkan simpati cik cuma mohon pengertian.”
         
         Nediesha gigit kuku. “Awak belanja tapi saya yang bayar.”
      
        “Seganlah saya.”

“Nak segan apa? Makan aje pun bukan saya suruh awak buka baju depan saya.”

Tegak berdiri bulu roma Rifqi.  Berani sungguh anak orang kaya ni.  “Kalau betul cik nak makan dengan saya tunggu cukup bulan. Masa tu cik tak perlu ajak kerana saya sendiri akan datang tebus janji.” 

Serentak dengan itu Rifqi bingkas tidak berpaling lagi.






Maggi kari yang masih berasap di depannya langsung tidak menggiurkan dia untuk menjamahnya.  Sebaliknya dia keluh kesah sendiri.  Pegang mangkuk rasa tak kena, pegang gelas, air yang diteguknya, pegang sudu tekak cakap maggi no entry.

“Kau ni kenapa? Letih aku masak maggi tu kau sebelah mata pun tak mau pandang. Ajak keluar makan kat luar kau tolak. Apa kes?”

“Kau rasa Cik Nediesha tu kenapa?”

“Kenapa…kenapa? Mana aku tahu. Dia pun baru saja masuk ke Sirna Jaya.”

Rifqi garu leher.  Serba tak kena dibuatnya.  Jauh di sudut hati kesal pula cakap nak tebus janji bila dapat gaji.  Kalau diajaknya makan di hotel five star memang masuk kuburlah dia.  Sedangkan dia sudah berjanji separuh gajinya akan dimasukkan ke akaun Rafiq supaya diberi kepada maknya.

“Weh syok punya kau garu leher. Gatal dapat gigitan cinta dari Cik Nediesha ke tadi?”

Soalan maut dari Zamri dibalasnya dengan satu ketukan di kepala Zamri.  Hambik kau!

“Aduh! Sakitlah.” Zamri menggosok kepalanya laju.

“Padan muka. Apa punya biullah soalan kau. Kau ingat seksi-seksi Cik Nediesha tu murah sangat ke dia sampai leher aku diterkamnya?”

“Aik marah nampak. Bela dia pulak tu. Takkan dia baru ajak makan kau dah jatuh syok?”

“Tak ada maknanya aku syok pada anak orang kaya. Aku reti telek diri sendiri bro,” pangkah Rifqi.

“Habis tu yang kau resah sangat sampai tak sentuh maggi aku tu kenapa? Kembang semangkuk dah maggi tu dibuatnya.”

“Aku takut sebenarnya….”

“Kau takut kat sape?”

“Aku bukan takut kat siapa-siapa cuma aku risau dengan gaya Cik Nediesha tu. Cara dia pandang aku seolah-olah aku mahu dipikatnya.”

“Banggalah bro anak bos nak pikat. Yang kau takut tu kenapa?”

“Aku takut aku tak mampu kawal hati aku ni.”  Oops! Hati mudah terusik juga kembar berlainan negara Fachry Albar ni.

“Relekslah Qi. Cinta tu normal. Tak salah kalau kau jatuh cinta pada dia. Tak berdosa pun cuma sebelum orang lain yang sedarkan kita. Baik kita sedar diri sendiri. Kau pun tahu mana mungkin merak akan bersama burung gagak.”  Otak penasihat juga Zamri ni.  Bolehlah menjadi pakar runding tidak bergaji Rifqi.

Gheti pun kau!”  Bahu Zamri ditumbuk perlahan.

Zamri hanya tayang sengih.  Maggi kari itu kembali disuapkan ke mulutnya.
           




Bee, kelmarin Diesha merajuk tau Tini cross line dia.”  Hal sehari yang lepas baru sempat diberitahu suaminya.  Semalam dia penat layan karenah Amalin sampai lupa terus tentang adiknya.
            
          “Kenapa Tini pun nak pikat budak Rifqi tu juga ke?” Nik Rizal bercanda.  Sengaja mahu mengusik isterinya.
          
         Artini mencebir bibir. “Ada pulak macam tu? Diesha tanya bee tak bagitahu Tini ke plan dia nak lunch date dengan Rifqi.”
           
        “Habis Tini cakap apa?”
        
       “Cakaplah bee tak bagitahu. Tini risaulah dengan perangai gedik Diesha tu.”
   
         Nik Rizal tidak menganggap sikap Nediesha satu masalah besar.  Mungkin isterinya yang terlebih fikir. “Dia dah besar Tini. Tahulah dia.”

            Artini tayang wajah serius. “Beeyou know my mum. You know about her taste. Kalau setakat fikir pasal hati dan masa depan Diesha, Tini langsung tak kisah tapi ini melibatkan keluarga Engku Masitah. Boleh terbalik Sirna Jaya tu kalau mama tahu.”

            Nik Rizal renung wajah isterinya bersama gelengan. “Sayang….Diesha tu main-main sahaja. Kita anggap sahaja dia tak serius. Budak remaja kan pantang nampak muka boleh cari makan. Dia nak try test market dialah tu.”
           
“Hish bee ni. Kalau adik Tini tu lelaki Tini tak heran. Ini perempuan. Maruah kena jaga bee.”

            “Kalau sayang bee ni risau sangat pergilah bagi nasihat. Orang kata lebih baik mencegah dari mengubati.”

            “Itulah yang terbaik. Sebelum budak Diesha tu betul-betul gilakan Rifqi…Tini nak caras. Dan Tini sama sekali tak mahu mama hidu perkara ni.”

            “Semangatnya wife bee ni. Macam wakil rakyat masuk parlimen,” sakat Nik Rizal.

            Artini jengil mata sedar dirinya diperli suami tetapi akhirnya mereka sama-sama ketawa.   






            Apabila ditimpa penyakit gila bayang memang tiada ubatnya.  Melainkan menatap wajah yang digilai.  Hari ini tak semena Rifqi Ekhsan disekat Nediesha berhadapan pintu tandas lelaki.

            “Cik Nediesha ni tandas lelaki. Female kat sebelah?”

            Nediesha berpura-pura membaca abjad yang tertera.  Kemudian dia tayang gigi.  “Ikut saya kejap.”

            “Pergi mana?”

            “Bilik saya.” Bersahaja jawapan Nediesha.  Sempoi benar dia mengajak anak teruna orang.
            
           Kening Rifqi bercantum. “Buat apa masuk bilik cik?”
           
          “Ada something nak bagi,” kata Nediesha yang mula ayun langkah.
          
          Rifqi telan liur payau.  Perlahan sahaja dia membuntuti Nediesha ke bilik pejabatnya.
        
          Sebaik menutup pintu biliknya, satu kotak berbungkus cantik dia hulurkan kepada Rifqi. “Nah.”
      
      “Apa dalam ni?” soal Rifqi.  Dia hanya memandang bisu kotak hadiah yang telah bertukar tangan itu.

            “Baju. Esok pakai ya. Saya mahu kita sedondon.” Permintaan berunsurkan arahan.
           
          “Motif?”
           
         “Teringin nak tengok awak pakai. Tentu terlebih kacak.”
         
        “Err tak mahulah.”
     
       “Tak baik menolak rezeki.” Nediesha mendekatkan wajahnya pada Rifqi.  Tanpa sempat Rifqi berbuat apa-apa Nediesha telah melekatkan lipstik pada kemeja putih yang Rifqi pakai hari itu.

Terperanjat dia melihat sebentuk ciuman pada baju kemejanya.  Merah menyala bentuk bibir itu.  Di bahagian dada pula.  Dahlah tadi nalurinya bergetar dek perbuatan refleks Nediesha. “Cik Nediesha buat apa ni? Habislah baju saya.”

“Tak buat apa pun. Just kiss baju. Don’t worry tak luak pun. Berlapik tu.”

“Malulah saya nak pakai baju ni. Nanti orang kata apa,” gumam Rifqi dengan mata tertancap pada ‘cop mohor’ yang telah Nediesha palitkan.

Simple answer. Pakai baju yang saya bagi,” ujar Nediesha dengan riak selamba.  Kotak hadiahnya kembali dirampas.  Kotak itu dikoyak pembalutnya.  Hadiah yang berlipat kemas itu diambil.  Lalu kemeja berjenama Giorgio Armani ditanggalkan butangnya.

“Cik Nediesha main kelat. Mana aci.” Rifqi memprotes.  Barangkali baru menyedari taktik seorang Artina Nediesha.

Nediesha kerdipkan mata.  Tanda itu memang ‘aci’.  Kemudian dia naikkan isyarat jari untuk memberi arahan diktaktor.  “Tak kira buka baju awak sekarang Rifqi.”

“Boleh tapi anggap saya pinjam baju ni,” balas Rifqi dengan berani.  Padahal dia rasa cuak sangat dengar Nediesha suruh buang baju.  Tak pernah lagi seumur hidup dia tayang badan depan perempuan.

“Saya tak ambil balik barang yang saya bagi.”

“Kalau macam tu cukup bulan saya bayar.”

“Rifqi, ini hadiah. Jangan nak mengarut pula nak bayar bagai. Saya tak akan terima.”

Rifqi mengeluh. Namun baju di tangan Nediesha diambilnya jua.  Saat terpandang jenama pun dia tahu baju itu amat mahal harganya.  Mengapalah Nediesha hadiahkan kemeja sebegini untuknya.

Naik segan dia menyalin baju di bilik Nediesha.  Itu pun disuruhnya Nediesha berpaling ke belakang.  Dia tak tahu Nediesha tetap curi-curi memandang tubuhnya yang berketak.  Meleret sahaja senyum si gadis memandang dia memakai pakaian yang telah dihadiahkan.






Zamri senggol bahu Rifqi dan berbisik. “Buat apa dalam bilik si dia lama-lama? Keluar-keluar aje kau dah pakai baju lain.”

“Kau ni otak kuning betullah Zam. Baju aku kotor, jadi Cik Nediesha bagi baju ni.” Baju kotornya telah dia sumbatkan ke dalam kotak hadiah yang Nediesha bagi tadi.  Bimbang dilihat orang lain teruklah mereka jadi bahan gosip.

Zamri sentuh baju kemeja yang baru dipakai sahabatnya. “Wah baju berjenama ni. Untung kau Qi. Hari ni dapat baju, esok entah-entah dapat Ferrari.”

Jauhnya kau punya angan. Kau macam tak kenal aku Zam. Aku tak ingin pun baju ni tapi kalau dah dipaksa nak buat macam mana.”

“Aku rasa dia betul-betul syok kat kau.”

“No komen,” balas Rifqi.  Di rumah nanti kesan lipstik pada bajunya harus cepat dia tanggalkan.  Kalau ternampak dek Zamri teruklah dia kena bahan.  Mulut Zamri tu selaju mesin gun.  Tak pasal-pasal hal itu di salah erti.

“Bertuah sebenarnya ada rupa yang kacak ni.”

Adei bro. Sudah-sudahlah tu. Cik Nediesha tu kan jenis happy go lucky, persis kanak-kanak riang gitu. Tak ada makna apa-apalah dia bagi baju ni. Orang berduit Zam. Barangkali niat bersedekah.”

“Hek eleh menafilah lagi. Jangan sampai esok lusa, dia yang hantar rombongan meminang kau bro.”

Meletus ketawa Rifqi dengan candaan sahabatnya.  Menggeleng kepala saja dia sebelum kembali menyambung kerja yang tertangguh.


1 comment: