Jan 27, 2014

Saya Tunggu Awak


Novel tarbiah ini adalah keluaran galeri ilmu hasil tulisan Bonda Nor. Saya mendapatkan novel ini sebab saya tahu ia sarat dengan ilmu. Saya mengambil masa selama dua hari untuk menghabiskan bacaan novel berunsur islamik ini. Alhamdulillah saya suka dengan sentuhan penulis ini.

Novel ini berkisar tentang ustazah Hanna Mardiah. Seorang isteri yang dilema cinta lelaki lain. Bukan mudah dia melawan perasaan dan menghadapi ujian itu. Namun saya kagum dengan dia yang sentiasa meminta petunjuk dariNya.

Dugaan paling hebat adalah kehilangan suami tersayang. Jatuh air mata saya dengan ketabahannya. Kesetiaannya untuk bersama suami sehingga ke syurga wajar dicontohi. Sekuat mana pun cinta Rafiq, Hanna hanya dambakan kasih suaminya. Seperti kata Rafiq Allah tetap menunaikan hasratnya meskipun dengan cara yang berbeza. Keluarganya dan keluarga Hanna bersatu jua namun dengan cara yang lebih sempurna. Saya petik kata-katanya, kekecewaan yang pernah kita lalui mungkin akan menjadi satu nikmat yang bakal kita syukuri suatu masa nanti.

Sesungguhnya tidak ada musibah pun yang menimpa di muka bumi ini dan tidak pula pada dirimu melainkan telah tertulis di dalam kitab Lohmahfuz sebelum kami menciptakannya. Sungguh yang demikian itu sangat mudah bagi Allah. Kami jelaskan yang demikian itu agar kamu tidak berdukacita terhadap apa yang luput daripadamu dan supaya kamu tidak terlalu bergembira terhadap apa yang dia berikan kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap yang sombong lagi membanggakan diri. (Al-Hadid 57: 22-23)




6 comments:

  1. bagus baca novel cenggini,,,hiburan dan ilmu

    ReplyDelete
  2. Carilah akak. Elok kita semua baca. Banyak pengisian agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete