Nov 13, 2013

Bicara seorang IBU

Alhamdulillah kupanjatkan syukur pada Allah S.W.T.  Girang tidak terkira sebenarnya hati ini.

Inilah agaknya yang selalu orang-orang tua kata 'sejuk perut ibu yang mengandung.'

Pagi ini aku ke sekolah untuk meraikan kejayaan puteri sulung aku.

Masih aku teringat di awal persekolahan dia kerap buat hal untuk tidak mahu ke sekolah.  Puas aku dan suami pujuk tapi bila dia kata tidak mahu pergi memang dia tak akan pergi.  Hati ibu bapa tidak sedih dan terkilan kala itu.

Berkat doa dan inisiatif yang kami berdua ambil puteriku tidak liat lagi ke sekolah.  Terima kasih juga buat guru yang sudi memberikan dorongan.

Pada awalnya dia biasa-biasa sahaja di dalam kelas sehinggalah aku mendapat buku rekod pertengahan tahunnya.  Syukur dapat 5A.

Hari ini hari persekolahan terakhir sekaligus hari untuk meraikan pelajar-pelajar cemerlang.  Di dalam tujuh belas orang pelajar tahun 1 yang mendapat 5A anakkku salah satu daripadanya.  Bangganya hati seorang ibu.

Anakku sayang ibu doakan kamu terus cemerlang pada tahun-tahun hadapan dan seterusnya.  Walaupun ibu sibuk dengan penulisan dan bridal ibu akan terus berusaha mendidikmu untuk kejayaan di dunia dan akhirat.  Moga dikau menjadi contoh terbaik buat adikmu.



4 comments:

  1. Tahun satu dah dapat 5A? Insyaallah UPSR nanti pun akan dapat yang sama.
    Tahniah. :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih wanariahamiza. Harap-harap begitulah...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah... tahniah.. moga berterusan kejayaan yang diperolehi :)

    ReplyDelete